bogne

Såna där tvivel igen

Publicerad 2010-12-02 18:35:00 i Allmänt,



Det händer alltid att man har sina tvivel. Som detta med systemvetare. När man snackar med folk har dom egentligen ingen aning om vad det är, men samtidigt kul att få upplysa om att det finns.

"Men, finns det verkligen jobb?"

Ehh, jodå. Jag hoppas att i framtiden kommer mer och mer teknik att genomlysa vår vardag. Då är det bra med systemvetare som kan anpassa alla dessa nya system så att egentligen vem som helst kan använda dom.
Jag är grymt pepp på att fortsätta med Java programmeringskurser utöver programmet. (Då dom inte ingår i programmet när det är det programeringsspråk som de flesta företag använder idag i sin verksamhet, morr!)

Men jag är väldigt glad över att få vara delaktig i terminsråd på programmet. Där vi disskuterar rimliga åtgärder på problem som elever från alla årskurser upplever.

Så tillbaka med detta med tvivel. Ja, det kliar jättemycket i mina konstnärsfingrar när jag ser gamla klasskamrater gå sånadär fina "grafisk design" program och flumma runt. Jag vill också bara flumma runt. Måla hela dagarna och tänka att allt löser sig. Men jag vill ha en stadig inkomst också!

Visste ni att en systemvetare som går 3-årig univeritetsutbildning tjänar lika mycker (om inte mer) än en civilingengör som går en 5-årig utbildning? Det beror självklart VAD man som systemvetare gör och vad civilingengören gör men bara en kul jämnförelse att vi faktiskt tjänar lika mycket men att vi gör egentligen olika saker.

Civilingengören bygger systemen.

Systemvetaren gör att systemen kan användas.

Om jag uppfattat det rätt! Det har förekommit på programmet att våra lärare förskönar systemvetar yrket lite, som om att sälja in oss. Så jag kan ju egentligen ha en helt fel uppfattning, vilket jag kommer ha om det fortsätter med detta daltande.

Nä, nu ska jag ta min matte diskret- och RUP bok för att sedan ta på mig nördglasögonen och läsa ögon ur mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Målar, spelar musik, sjunger och är en sån där som tycker om att göra mycket saker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela