bogne

efternamn

Publicerad 2010-02-20 13:29:56 i Allmänt,



Tänkte berätta lite om mitt efternamn: Bogne eller "Bo- gne" som man säger i mun.

Efternamnet blev valt av en släkting några generationer bakåt i tiden, då på min pappas sida man hette Karlsson. Det var många under den här tiden som hete just Karlsson, så varför inte byta efternamn till något lite mer ovanligt och lättstavat? Så blev det Bogne till efternamn. Käckt!

Under mina 20 vårar så har jag upplevt många felsägningar.

det senaste och vanligaste:

"Ditt efternamn låter franskt, är det bonge man säger?"

Ehm, nja. Ni killar kanske vet vad jag menar. Inte riktigt. Ibland ser man på folks ansikten vad det precis lät som, och efternamnet lät inte lika franskt längre och en fniss kommer fram lite krystat.

Kul när man sitter i väntrummet hos folktandvården och tändläkaren utbrister "Bonge!".

Men hos vårdcentralen säger dom förnamnet istället så att om det är fler som heter Ida och råkar ha samma tid.. ja ni kan ana missförståndet.

Men jag är fast beslutsam över att få behålla mitt kära och ofta felsägna efternamn. För det finns inte så många i min släkt som heter så. Varför inte behålla det och låta fler individer få känna samma behov av att rätta folk när dom säger fel? skämt osido.



Nu blir det lite klarinett övning!


sås


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Målar, spelar musik, sjunger och är en sån där som tycker om att göra mycket saker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela