bogne

kötta på vecka

Publicerad 2010-05-08 20:01:38 i Allmänt,



Denna vecka har varit helt sjuk. Jag har jobbat 52 tim mån-fre. Hur mycket blir det på en månad? 208 timmar.

Har ett extrajobb som lokalvårdare, där jag hoppar in där det behövs. Vilket betyder att jag kan hamna var som helst och när som helst. Läste precis Underbara Claras blogginlägg om att vara "hemmafru". Gå gärna in och läs det, jag tycker det är värt att tänka på. Efter en sådan här vecka är det bra att ta sig en funderare varför man tar sådana jobb där man stressar upp sig efter pengar, fritid och välmående.

Jag avskyr att höra när folk klagar. Möter kollegor som längtar efter veckans slut redan när måndagen är kommen. Själv står man där, taggad att ens få arbete och ha en sysselsättning. När helgen kommer så är det Kolmårdens djurpark som gäller, och det är DET man längtar efter.

Men jag håller med Clara, man mår SÅ mycket bättre med en arbetssituation som endast kräver 6 tim av din dag. Jag har många arbetsdagar som är 12 timmar långa, jag säger bara, det är tur jag har min älskade Robbin, annars skulle jag inte klara av att jobba sådana dagar. Särskilt som lokalvårdare och dra med sig en tung och osmidig pansarliknande dammsugare så man får ryggskott ända tills tårna värker.

Hurra för den arbetande familjen som inte har tid för sina ungar.... NOT!

Jag vill inte bli som den vanliga svensson familjen.






nä nu ska jag nog vila upp mig inför nästa vecka!



Kommentarer

Postat av: Jess

Publicerad 2010-05-13 17:11:03

Det känns nästan som man ha vart arbetslös för att kunna uppskatta arbete. Innan jag hade känt på hur de var att inte ha något jobb, klagade jag ibland. Men nu när man känt på hur det är att inte ha något att göra, så uppskattar man allt jobb man kan få. Även om 12 timmar låter lite mycket, som i ditt fall.

Nej, jag vill inte heller bli som den typiska Svenssonfamiljen. Frågan är bara hur man gör för att inte hamna där?



Nu tänkte jag svara på din kommentar: Ja att bara vara som andra är ganska mainstream. Jag vet egentligen inte varför jag ser det som ett problem att vara hemma en fredagskväll. Egentligen är nog inte problemet att det är fredag, utan att jag helt enkelt blir så sjukt rastlös.

Visserligen är det nog bra att inte göra något ibland som du säger. Då uppskattar man ju saker när de väl dyker upp :)

Postat av: Ida

Publicerad 2010-05-16 19:48:34

oja! håller med dig om att när man väl "smakat på" arbete så uppskattar man det mer. Självklart spelar det roll vilket jobb man får och hur arbetsmiljön/kamrater är. Sedan kanske det också spelar roll med hur mycket man behöver ett jobb för att överleva :P



Rastlöshet är det värsta. Men jag tror också man blir beroende av andra för att ta bort rastlösheten, och när det misslyckas får man lite "fredagångest". Uuhh nu svamlar jag bara... ett bra ämne att faktisk ta upp!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Målar, spelar musik, sjunger och är en sån där som tycker om att göra mycket saker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela